Hartcoherentie

Wat is hartcoherentie

Het sympatisch deel (gaspedaal) en het parasympatisch deel (rempedaal) van het zenuwstelsel laten het hart voortdurend wat sneller en wat langzamer kloppen. Hierdoor is de pauze tussen 2 slagen nooit hetzelfde en dit noemen we hartritmevariaties (HRV).
Bij stress, angst en depressie ontstaat een chaotisch patroon in de duur van deze pauzes. Bij een toestand waarin we ons prettig en ontspannen voelen ontstaat een gestructureerd patroon van gasgeven en remmen. Er ontstaat een vloeiend golfpatroon in de regelmatigheid van de hartritmevariaties. Dit noemen we hartcoherentie. Deze hartcoherentie gaat samen met een normalere bloeddruk en ademhalingsritme.
Deze hartritmevariatie kan zichtbaar gemaakt worden met behulp van speciale software. Door dit in beeld te brengen wordt duidelijk wat de invloed van het stimulerend en remmend deel van het automatische zenuwstelsel is op het hart. Hier kan gebruik van worden gemaakt tijdens begeleidingssessies.

hartcoherentie

Hartcoherentie in het dagelijks leven

In welke situaties ontstaat hartcoherentie: spelen met de kinderen, naar mooie muziek luisteren, wandelen in de natuur, met plezier werken aan projecten, krijgen van complimenten, dagdromen, vreugde, dankbaarheid en liefde uiten.
Wanneer ontstaat chaos: bij vervelende werkzaamheden, op het matje komen bij je baas, ongefundeerde en/of ongenuanceerde kritiek krijgen, faalangst, je opwinden tijdens het kijken naar een nieuwsprogramma, bij woede, angst en droefheid. Als deze perioden van chaos langere tijd van de dag bestaan ontstaat vermoeidheid en uitputting. Deze chaos kost namelijk erg veel energie.
Een periode van chaos wordt vaak als stress ervaren met alle gevolgen van dien: angst en depressie, hoge bloeddruk, slecht slapen, rug en nekklachten, problemen met de spijsvertering, infecties, maar ook snel geïrriteerd en concentratieproblemen. Op den duur leidt dit tot overspannenheid of burnout. Bij stress wordt het gaspedaal diep ingedrukt. Je bent niet meer of moeilijk in staat om de rem te gebruiken.

Hartcoherentie inschakelen

De coherentie in het ritme van het hart heeft een stabiliserende werking op het emotionele brein dat hierdoor weer de hartcoherentie versterkt. Door het trainen van hartcoherentie stimuleer je de werking van de rem binnen het automatische systeem. Na enige training ben je goed in staat om onder diverse omstandigheden deze rem te gebruiken. Je hebt hiermee het lichaam en brein beter onder controle. Het lichaam gaat niet meer op de loop. Ook ben je in staat om meer vanuit je intuïtie (emotionele brein / spreken met je hart) te werken met hierbij een goede ondersteuning vanuit het cognitieve brein (nadenken, abstract redeneren, plannen). Het hele systeem wordt rustiger waardoor je bijvoorbeeld automatisch rustiger gaan ademhalen.

Effecten van hartcoherentie

  • Meer energie (coherentie is energiebesparend)
  • Beter slapen
  • Minder gevoel van spanning
  • Beter concentratievermogen
  • Helder denken, meer een open mind in plaats van direct conclusies willen trekken
  • Doeltreffender kunnen werken
  • Een algemeen gevoel van welbevinden en geluk
  • Meer zelfvertrouwen
  • Diepere en rustigere ademhaling
  • Controle krijgen over hartkloppingen
  • Vermindering en beheersing van angstaanvallen
  • Minder of geen depressie
  • Betere bloeddruk
  • Verbetering van het hormonale evenwicht, minder stresshormonen
  • Meer weerstand tegen infecties. Coherentie geeft vermeerdering van immuunglobulinen (IgA), deze zorgen voor de eerste verdedigingslinie
  • Betere reactie op anderen en meer vat op de omgeving