De ideale ademhaling

Stress en ademhaling

Bij stress wordt je lichaam klaargemaakt om te vechten of te vluchten. Het sympatische deel van het zenuwstelsel (gaspedaal) wordt geactiveerd. Je krijgt hierdoor een snellere hartslag en ademfrequentie om voldoende bloed en zuurstof naar de spieren te sturen. Alle systemen werken op volle toeren om voor je leven te vechten met een collega of om snel je huis te ontvluchten als je partner boos op je is. Deze oer-reflex is in de meeste gevallen een overdreven reactie. Het gevolg is dat je terwijl je achter je bureau zit je lichaam doet of het aan het hardlopen is. Het aanleren van de ideale ademhaling kan je hierbij helpen.

Ademfrequentie

In rust is een ademfrequentie van 6 tot 8 keer per minuut voldoende. Door stress en drukte van het dagelijks leven is bij veel mensen deze frequentie hoger. Soms tot 20 of meer keer per minuut. Ook als men denkt ontspannen te zijn is er sprake van een te hoge ademfrequentie. Na verloop van tijd ontstaan er diverse lichamelijke klachten. Ook heeft het een negatief effect op het brein.

Mogelijke klachten:

  • Stijve en pijnlijke spieren in het nek- en schoudergebied
  • Vermoeidheid
  • Moeilijk wakker kunnen worden
  • Gejaagd en onrustig gevoel
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn en duizeligheid
  • Concentratieproblemen
  • Hyperventilatie
  • Paniekaanvallen

Een te snelle ademhaling heeft dus negatieve gevolgen voor het lichamelijk en geestelijk functioneren. Het omgekeerde is ook waar: een juiste ademfrequentie heeft een positief effect op het lichamelijk en geestelijk functioneren.
Een goede ademhaling is van invloed op het parasympatisch deel van het zenuwstelsel (rempedaal). Het hart gaat rustiger en gelijkmatiger kloppen. Ook het brein gaat rustiger functioneren en reageert minder heftig op zaken die stress op leveren. Tijdens sporten ontstaat een betere verbranding, meer ontspanning en de sportprestatie kan langer volgehouden worden.
Door een ademhaling aan te leren die minder diep is en minder snel, heb je een krachtige ontspanningstool in handen die je overal en in elke situatie kunt gebruiken. Met name de lange uitademing geeft een ontspannend effect.

De ideale ademhaling oefenen

Hieronder staan 3 animaties om de ideale ademhaling aan te leren. Kies de animatie waar je tijd voor hebt: 5, 10 of 15 minuten.
Neem plaats op een stoel, de rug tegen de rugleuning en de voeten plat op de grond. Probeer het ritme van de animatie te volgen.
Adem niet te veel lucht in maar ga op zoek naar de minimale hoeveelheid lucht om in en uit te ademen.
2 seconden inademen, 4 seconden uitademen, 2 seconden wachten.

Je kunt bij Netfysio de ideale ademhaling aanleren met stress te lijf.